Marieke Nijmanting

 

Toneelstukken



Gekkenhuis

To be or not to be

In een verlaten ziekenhuis verschuilt een voormalig

psychiater (Tecla) zich voor haar pensioen. Ze voelt
zich afgedankt en uitgeblust. Dan voegen zich drie
voormalige patiënten bij haar. Het zijn Giel (met zijn
imaginaire vrienden uit Alice in Wonderland);
Hamlet (zo wordt hij genoemd omdat hij graag uit
Shakespeare's Hamlet citeert); en Tankman (de
voormalige held die wacht op een nieuwe heldendaad).
Vroeger bewoog Tecla haar patiënten naar realiteit.
Nu niet meer, ze is immers met pensioen. Na een
leven van beheersing en rationaliteit geeft Tecla
zich nu, met haar mannen, over aan een wereld van
begoocheling en redeloosheid. Totdat het uit de
hand loopt en Tecla zichzelf afvraagt of ze nog
langer wil zijn of niet wil zijn.

Gekkenhuis, to be or not to be, is een toneelstuk voor volwassenen met personages uit o.a. Alice in
Wonderland, Hamlet en De Neus van Gogol. Voor 4 tot 9 spelers.

Recent verschenen.


Gezina Bobbeldina

Het toneelstuk Gezina Bobbeldina is een schimmenspel waarin nooit helemaal duidelijk wordt waar het drama begint en de lolmakerij eindigt. Is het een dramatisch en pijnlijk verhaal over dementie of zien we twee acteurs simpelweg plezier maken? Of kunnen allebei de opties waar zijn? Hoe dan ook komen er veel Shakespeare scènes langs, vandaar dat dit stuk als een lofzang op Shakespeare gezien mag worden. En het is een ode aan de dwazen. Of dat nu komt door aftakeling of spielerei.

Gezina Bobbeldina is een toneelstuk voor volwassenen, gespeeld door twee toneelspelers. Zij was ooit een beroemd actrice: Gezina Bobbeldina. Of misschien is ze wel Lady Macbeth. Of misschien denkt ze dat te zijn en is ze in werkelijkheid zo maar iemand. Zo’n iemand met een man en kinderen. In dat geval zou hij die man kunnen zijn. Of wellicht is hij gewoon de toneelmeester die toevallig het toneel aanveegt. Of is hij de machtige Prospero en begoochelt hij ons allemaal?

Recent verschenen.


De Geheime Kersentuin

Het toneelstuk De Geheime Kersentuin is gebaseerd op een aantal prachtige klassiekers, zoals De Kersentuin van Anton Tjechov; Alice in Wonderland van Lewis CarollDe geheime tuin van Frances H. Burnett en Peter Pan van James M. Barrie. Vele personages uit deze bestaande stukken zullen hier terugkomen, zoals Alice, de Hartenkoningin, Mad Hatter, Peter Pan en Fris (de oude butler van het landgoed, met konijnenoren op). Samen vertellen zij een nieuw verhaal. Waarin zowel een kersentuin als een magische tuin bedreigd wordt en er maar één overleeft. Het is een toneelstuk vol gewauwel en magie. Er wordt gestreden om kersen en gestolen taartjes en tegen de volwassenwereld van hebzucht en miesmuizerij. Wie wint krijgt een vingerhoedje.  

De Geheime Kersentuin is een toneelstuk voor jongeren, met minimaal 9 tot ruim 20 toneelspelers.

Uitgevoerd o.a. door: Jeugdtheatergroep Sesar (Utrecht, 2019); Toneelgroep Het Plankier (Heumen, 2019); Studenten-theatervereniging Op Hoop van Zegen (Nijmegen, 2018) 

 

Anne Frank

Veel mensen zullen het verhaal van Anne Frank somber en deprimerend vinden en Anne als symbool zien voor de miljoenen anderen die stierven in de Tweede Wereld Oorlog. En daar hebben ze natuurlijk helemaal gelijk in. Maar aan de andere kant doet het Anne tekort. Anne was namelijk geen somber meisje. Ja, ze kon somber zijn en verdrietig en aan diepgaande introspectie doen, maar ze was ook vrolijk, charismatisch, inspirerend en volkomen uniek. Vandaar dat dit toneelstuk niet alleen haar levensverhaal vertelt, maar ook haar innerlijke leven beeldend maakt. In dit toneelstuk komen in elke akte bedenksels voor, dat zijn meestal combinaties van Anne’s eigen sprookjes en fictieve verhalen en die van anderen, vanuit de boeken die ze las. 

Zo komen de wolf en de zeven geitjes langs, maar ook Zeus en Prometheus en Faust. Je kunt die bedenksels als aparte toneelstukjes zien binnen het grote toneelstuk. Als vrolijke noten tussendoor. Maar het zijn ook metaforen van het leven in het achterhuis. Beeldende vormen van wat er in Anne zelf omging. Door deze afwisseling is het naast een ernstig ook een vrolijk toneelstuk geworden, een stuk met meerdere lagen, in lijn met het karakter van Anne zelf. Het is de bedoeling dat Anne op deze manier zo dichtbij mogelijk komt.  

Een toneelstuk voor jongeren met minimaal 10 tot ruim twintig spelers. 

Uitgevoerd o.a. door: Jeugdtheaterschool Abcoude (in het APT Amstelveen Poppentheater, 2018, 2019) 


Om op te vreten

Om op te vreten is een toneelstuk voor jongeren met bekende personages als Cyrano de Bergerac, Narcissus, Casanova, Medusa, Carmen, Roxane, Dorian Gray, Sweeney Todd en Miss Lovett. 

Onder het toneelstuk Om op te vreten liggen bestaande verhalen. Mooie klassiekers die hier door elkaar zijn gehusseld en in een nieuwe jas zijn gestoken. Samen vormen ze een nieuw verhaal. Waarin er pasteitjes worden gebakken van mensenvlees, vrouwen en mannen elkaar het hoofd op hol brengen en het schoonheidsideaal voor zoete koek geslikt wordt. Hoe dan ook: de pasteitjes, de zoete koek en de vrouwen en mannen zijn allemaal om op te vreten. Totdat ze dat niet meer zijn natuurlijk...

Wordt gespeeld door minimaal 10 tot maximaal 20 jonge toneelspelers.

Uitgevoerd o.a. door:  CJV jongeren theatergroep Triangel (Vlaardingen, 2019);  Singing Stars in theater Ins Blau (Leiden, 2019); Toneelvereniging La Troupe (Leerdam, 2017); Theaterschool & Productiehuis De Glasbak (Almere, 2017); Jeugdtheaterschool Arto Post Laboro in het Artotheater (Schoonhoven, 2017)

Een dolend ridderverhaal met Don Quichot en Koning Arthur

Don Quichot en Koning Arthur maken rare tijdsprongen en botsen tegen elkaar op. Er ontstaat een strijd die zij in de rechtszaal uitvechten, met als hoofdvraag is: wie is er nu eigenlijk gek? Koning Arthur denkt een sterke zaak te hebben. Don Quichot heeft zich immers een verloofde gefantaseerd, ziet het verschil niet tussen een schaap en een man en vecht tegen molens. Aan de andere kant vindt Don Quichot Koning Arthur van lotje getikt omdat hij zijn vrouw Guinevere te weinig aandacht geeft en haar met Lancelot laat flirten. Een pleidooi voor de verbeelding.

Opgenomen in “Wentelteefjestoneel”.

Uitgevoerd o.a. door: Toneel Minoes (Warns, 2017);  Ludger College (Doetichem, 2017); CKB-jeugdtheaterschool in Theater De Maagd (Bergen op Zoom, 2012).  


Smoothie Shakespeare  

Macbeth, Een Midzomernachtdroom, Romeo &  Julia en De Storm, vier Shakespeare klassiekers, worden in dit toneelstuk gemixt tot een smoothie shake. Zo wordt Prospero de vader van Julia en Ariёl, de luchtgeest, is Julia’s nanny. De MacBeths zijn de ouders van Romeo. En Puck vergist zich net zo met de Ontwakende Liefdesbloem, alleen nu met Romeo en Julia. En de ezel komt er ook in voor, Julia en Titania kruipen als dolle verliefde honden achter hem aan. Kortom: het is een puinhoop. Een Shakepeariaanse puinhoop, dat gelukkig wel.  

Opgenomen in “Wentelteefjestoneel”.

Uitgevoerd o.a. door: Ringtheater (Hamme, 2018); Teylingen College (Noordwijkerhout, 2017); Toneel Minoes (Warns, 2017); Ludger College (Doetichem, 2017); Tejater De Orchidee (Tielendorp, 2015); Jeugdtheatergroep Puck (Veenhuizen, 2013); Jeugdtheatergroep MIX (2012); Jeugdtheaterschool Schagen in het Scagon Theater (2015); Openluchttheater Naat Piek (Uden, 2015); OPENDOEK-theater (Vlaanderen, Antwerpen , 2015).

De helse tocht van Faust en Odysseus

Wat als Faust en Odysseus vrienden waren geweest? Was het levensverhaal van Faust dan rooskleuriger verlopen en was Odysseus dan eerder thuisgekomen? Misschien wel. In dit toneelstuk verkoopt Faust nog steeds zijn ziel aan de duivel, wint Odysseus nog steeds de Trojaanse oorlog en is de tocht naar het eiland Ithaca nog steeds een hel: bezaaid met obstakels als de eenogige reus, Sirenen en stinkdieren. Maar Faust en Odysseus worden ook verliefd op Helena, voeren ruilhandel met hun ziel en bouwen ondertussen een vriendschap op. Of dit hen  uiteindelijk sneller naar huis zal brengen, naar hun eigen Gretchen en Penelope, is natuurlijk de vraag. De Griekse godin Athene wil niets liever, maar Poseidon en Mefisto vinden een goede afloop dodelijk saai en doen er alles aan om dat te verhinderen.

Opgenomen in “Wentelteefjestoneel”.

Uitgevoerd o.a.: in het Koorenhuis (Den Haag, 2012) en door Stichting de Theaterkring (Schagen, 2013), Theaterschool Zone 1380 (Weesp, 2015).

Het Zwarte Gal Genootschap

Sjoerd is melancholisch, depressief misschien. In ieder geval vindt hij zijn leven geen drol aan. Dan wordt hij benaderd door Het Zwarte Gal Genootschap. Zij nemen hem mee naar hun hoofdkwartier dat gevestigd is een doodlopende metrogang. Daar bevindt zich een deur die je naar een andere wereld voert, voor hen die het bovengrondse leven zat zijn. Sjoerd maakt kennis met het Genootschap: drie excentriekelingen met ieder een geheime koffer. Er volgen ontmoetingen en ontdekkingen die ervoor zorgen dat Sjoerd uiteindelijk weet of hij door de deur zal gaan, of niet.

 


Een midzomernachtdroom

Een bewerking van Shakepeare’s a Midsummernight’s Dream, hier met twee Pucks (Puck en Robin). 

Opgenomen in “Ik maak theater”*. Uitgevoerd door de Theaterbende in Theater De Tamboer in 2009.

*) Dit boek gaat over het schrijven van toneeltekst, regisseren, acteren, het maken van decors en kostuums, het voeren van promotie en hoe je plankenkoorts te lijf kunt gaan. Een enthousiaste groep kinderen wordt gevolgd op weg naar hun voorstelling ‘Een Midzomernachtdroom’, gebaseerd op het toneelstuk van William Shakespeare. Verder staan er in dit boek 12 interviews met bekende theatermensen, namelijk: Frank Groothof, Ellen ten Damme, Peter Faber, Waldemar Torenstra, Renee Soutendijk, Kitty Courbois, Karin Bloemen, Arjan Ederveen, Jörgen Rayman, Birgit Schuurman, Henny Vrienten en Kim-Lian van der Meij. 

Kinderen vroegen de artiesten het hemd van hun lijf. Over hun persoonlijke ervaringen en tips voor het maken van een eigen toneelstuk.

 

Playback The Wiz

Het leek zo eenvoudig. Rosa’s vader is dood en Jan heeft geen kinderen. Een vaderloos kind en een kinderloze man: kat in het bakkie, dacht boer Jan. Maar zo makkelijk was het niet. Rosa wil geen nieuwe vader en al helemaal geen boer en al helemaal niet verhuizen naar die boer in Drenthe. Rosa wil iets heel anders. Zij wil een musicalster worden. Maar…toen gooide eerst haar vader roet in het eten (door zo maar dood te gaan) en daarna haar moeder (met die boer en die verhuizing). Op Rosa’s nieuwe dorpsschool zitten de kinderen ook niet te wachten op zo’n stadse. Maar dan komt de feestweek van het dorp met de jaarlijkse playbackshow in zicht. Een paar meisjes beseffen dat Rosa wel eens hun lucky charm kan zijn. Ze weten dat Rosa elk liedje van The Wiz uit haar hoofd kent, dus misschien winnen ze met haar dit jaar wel voor het eerst de felbegeerde eerste prijs. Het is een Brand New Day.

In opdracht van Theatergroep DJT De Reus.